Send As SMS

kejayaan semanis madu memerlukan pengorbanan sepahit hempedu

Name:Okeya
Location:Raub, Pahang, Malaysia

Sensetif,Penyabar,Tegas,Pendiam,jenaka.

-->

Thursday, September 28, 2006

KISAH BENAR PEMUDA ARAB BELAJAR DI USA

Posted by: "abbas" abbas aliah_ain

Sat Sep 23, 2006 3:16 pm (PST)

Subject: Kisah Benar Pemuda Arab Belajar di Amerika

Asallammualaikum wbt,

Ada seorang pemuda arab yang baru saja menyelesaikan bangku

kuliahnya di Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang

diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan ia

mampu mendalaminya. Selain belajar, ia juga seorang juru dakwah

Islam. Ketika berada di Amerika, ia berkenalan dengan salah

seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan

semoga Allah SWT memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah

perkampungan di Amerika dan melintas di dekat sebuah gereja yang

terdapat di kampong tersebut. Temannya itu meminta agar ia turut

masuk ke dalam gereja. Mula-mula ia keberatan, namun karena

desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut

masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan

hening, sebagaimana kebiasaan mereka. Ketika pendeta masuk,

mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas

kembali duduk.

Di saat itu, si pendeta agak terbeliak ketika melihat kepada

para hadirin dan berkata, "Di tengah kita ada seorang muslim.

Aku harap ia keluar dari sini." Pemuda arab itu tidak bergerak

dari tempatnya. Pendeta tersebut mengucapkan perkataan itu

berkali-kali, namun ia tetap tidak bergerak dari tempatnya.

Hingga akhirnya pendeta itu berkata, "Aku minta ia keluar dari

sini dan aku menjamin keselamatannya. " Barulah pemuda ini

beranjak keluar.

Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang pendeta, "Bagaimana

anda tahu bahwa saya seorang muslim." Pendeta itu menjawab,

"Dari tanda yang terdapat di wajahmu." Kemudian ia beranjak

hendak keluar. Namun, pendeta ingin memanfaatkan keberadaan

pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya

untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan

ugamanya. Pemuda muslim itupun menerima tentangan debat

tersebut.

Pendeta berkata, "Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan

dan anda harus menjawabnya dengan tepat."Si pemuda tersenyum dan

berkata, "Silakan!

Sang pendeta pun mulai bertanya, "

Sebutkan satu yang tiada duanya,
dua yang tiada tiganya,
tiga yang tiada empatnya,
empat yang tiada limanya,
lima yang tiada enamnya,
enam yang tiada tujuhnya,
tujuh yang tiada delapannya,
delapan yang tiada sembilannya,
sembilan yang tiada sepuluhnya,
sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh,
sebelas yang tiada dua belasnya,
dua belas yang tiada tiga belasnya,
tiga belas yang tiada empat belasnya.
Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh!
Apa yang dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya?
Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam surga?
Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak

menyukainya?
Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan

ibu!
Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diadzab dengan

api dan siapakah yang terpelihara dari api?
Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang diadzab dengan

batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?
Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar!
Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai

30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan

dua di bawah sinaran matahari?"
Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan

keyakinan kepada

Allah. Setelah membaca bismalah ia berkata,

Satu yang tiada duanya ialah Allah SWT.
Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah SWT

berfirman, "Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda

(kebesaran kami)." (Al-Isra': 12).
Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi

Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak

kecil dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.
Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-

Qur'an.
Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.
Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah SWT

menciptakan makhluk.
Tujuh yang tiada delapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah

SWT berfirman, "Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-

lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang

Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang." (Al-Mulk: 3).
Delapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-

Rahman. Allah SWT berfirman, "Dan malaikat-malaikat berada di

penjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu delapan orang malaikat

men-junjung 'Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka." (Al-Haqah:

17).
Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan

kepada Nabi Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin

topan, musim paceklik, katak, darah, kutu dan belalang.*
Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah SWT

berfirman, "Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya

sepuluh kali lipat." (Al-An'am: 160).
Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara

Nabi Yusuf .
Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu'jizat Nabi Musa yang

terdapat dalam firman Allah, "Dan (ingatlah) ketika Musa memohon

air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman, 'Pukullah batu itu

dengan tongkatmu.' Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata

air." (Al-Baqarah: 60).
Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi

Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.
Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah

waktu Subuh. Allah SWT ber-firman, "Dan waktu subuh apabila

fajarnya mulai menyingsing. " (At-Takwir: 18).
Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus

AS.
Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam surga adalah saudara-

saudara Nabi Yusuf , yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya,

"Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan

kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia

dimakan serigala." Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata

kepada mereka, " tak ada cercaan terhadap kamu semua." Dan ayah

mereka Ya'qub berkata, "Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada

Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha

Penyayang." (Yusuf:98)
Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara

Keledai. Allah SWT berfirman, "Sesungguhnya sejelek-jelek suara

adalah suara keledai." (Luqman: 19).
Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi

Adam, Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.
Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diadzab

dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah

Nabi Ibrahim. Allah SWT berfirman, "Wahai api dinginlah dan

selamatkan Ibrahim." (Al-Anbiya':69).
Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang

diadzab dengan batu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara

dari batu adalah Ash-habul Kahfi (penghuni gua).
Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah

Tipu Daya wanita, sebagaimana firman Allah SWT? "Sesungguhnya

tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar." (Yusuf: 28).
Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai

30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan

dua di bawah sinaran matahari maknanya: Pohon adalah Tahun,

Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat

yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang

hari.
Pendeta dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda

muslim tersebut. Kemudian ia pun mula hendak pergi. Namun ia

mengurungkan niatnya dan meminta kepada pendeta agar menjawab

satu pertanyaan saja. Permintaan ini disetujui oleh pendeta.

Pemuda ini berkata, "Apakah kunci surga itu?"

Mendengar pertanyaan itu lidah pendeta menjadi kelu, hatinya

diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Ia berusaha

menyembunyikan kekuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang

yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab

pertanyaan tersebut, namun ia cuba mengelak.

Mereka berkata, "Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya

dan semuanya ia jawab, sementara ia hanya memberi cuma satu

pertanyaan namun anda tidak mampu menjawabnya! "

Pendeta tersebut berkata, "Sesungguh aku tahu jawapan nya, namun

aku takut kalian marah."

Mereka menjawab, "Kami akan jamin keselamatan anda. " Pendeta

pun berkata, "Jawabannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah Wa

Wa Aasyhadu Anna Muhammadar Rasulullah."

Lantas pendeta dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus

memeluk agama Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan

kebaikan dan menjaga mereka dengan Islam melalui tangan seorang

pemuda muslim yang bertakwa.**

* Penulis tidak menyebutkan yang kesembilan (pent.)

** Kisah nyata ini diambil dari Mausu'ah al-Qishash al-Waqi'ah

melalui

internet, www.gesah.net

ROSMALIA ROSLI

QA/PPC

DRB-HICOM DEFENSE TECHNOLOGIES SDN BHD

Wednesday, September 27, 2006

Lagu ini ditujukan untuk sahabat di M'sia Merpaty_Desa





semoga ceria dan bercahaya seumur hidupMu

Saturday, September 23, 2006

Anak Cerdik

Assalamualaikum,
hari ni kita sembang pasal anak2 kita pulak ye…bacalah manalah tau kita dapat menonjolkan potensi anakanda2 kita.
1. Spontan
2. Rasa ingin tahu
3. Tertarik pada hal-hal yang baru

Jika diperhatikan pada tiga perkara tersenarai diatas, mesti kita akan mendapati bahawa semua ciri itu ade pada anakanda kita. Ke tak perasan? He he. Dari apa yang dinyatakan tu fahamla kita bahawa semua anak adalah kreatif secara semulajadi tetapi kaedah kita mendidiklah yang boleh menjunamkan kekreatifan diorg.
So, kenalah reti yang kita mak bapak nih mempertahankan kebolehan diorg.
Soalan di bawah mungkin dapat membantu saya dan semua yang membaca memahami dah berapa jauh kemampuan kita dalam hal nih…
Adakah kita menerima segala kelebihan dan kekurangan anak dan adakah kita menghargai kelebihannya dan membantu dia mengatasi kelemahannya?
Adakah kita menyedari bahawa setiap individu adalah unik – tak sama dan tak akan dapat disamakan dengan anak orang lain?
Tahukah kita bahawa kreativiti tu byk dimensi dan mungkin dimensi kreatif anak kita tak sama dari kita?
Sudahke kita mengenalpasti minat dan bakat anak kita satu persatu
Adakah kita bagi dorongan atas apa yang diorang lakukan atau kita marah diorang pulak?
Adakah kita memberikan perhatian atas apa yang diorg buat cthnya join sekaki melakukan aktiviti bersama
Adakah kita sering memperkenalkan perkara2 baru pada mereka? Atau kita lebih rela menyembunyikannya?
Adakah kita berinteraksi dgn anak2 dgn cara santai atau kita cakap ala2 marah gitu?
Adekah kita memberi ruang waktu, tempat dan kemudahan dan bahan2 agar anak kita menjadi lebih kreatif?
Pernahke kita bagi projek khusus berkaitan dgn minat diorg utk diorg praktikkan kekreatifan mereka?
Adakah selama ini kita berminat dengan hasil projek mereka atau kita hanya minat dengan proses mereka sahaja?
Adakah kita menilai hasil tangan mereka dari sudut pandangan kita tanpa menggunakan perspektif penilaian anak2?
Adakah kita membantu mereka menguatkan lagi kebolehan mereka?
Empat kunci untuk mempertahankan kreativiti anak
1)Membangunkan keperibadian anak dengan kasih sayang
Dengan kasih sayang ibu bapa akan menerima anak seadanya. Jangan memaksa dia menjadi orang lain memandangkan setiap individu adalah unik. Sebagai contohnya saidina Umar r.a dan Abu Bakar r.a. meskipun dilatari latar belakang agama, mereka tetap berbeza. Ibaratnya bintang, semua bintang akan bergemerlapan. Terangnya satu bintang tidak akan gelapkan cahaya bintang yang lain.
Seperti yang kita perhatikan dikalangan sahabat2 Baginda Rasulullah SAW. Mereka semuanya kreatif tapi dimensinya berbeza…Salman Al-Farisi mahir dalam perang parit, Umar Bin Khattab mahir dalam tertib lalu lintas, Abu Bakar Ash-Shiddiq mahir dalam ekonomi Islam, Khalid bin Al Walid mahir dalam perang moden dan lain-lain lagi.
Masalah orang sekarang adalah seolah2nya kita mahu fotostat kepandaian anak2 jiran kita pada anak kita sedangkan perkara nih mustahilkan?
Memberi motivasi dan semangat Sama seperti kita berpuasa, solat berjemaah bersama2 kenapa tidak melakukan bersama2 untuk aktiviti yang boleh mengembangkan lagi bakat mereka.
Membantu anak2 membuat system atas apa yang dihasilkannya
Pertama : ruang waktu yang mencukupi, tempat yang selesa dan bahan yang mencukupi untuk menampung bakat mereka

Kedua : menggilirkan keterlibatan kita kerana ada masa mungkin anak mahu bersendirian membuat kerja mereka dan ada masanya mereka memerlukan kita.

Ketiga : sediakan mereka bilik yang selesa untuk menghasilkan sesuatu

Keempat : memelihara suasana harmoni yang tidak menyekat kebolehan anak2.
Menilai hasil kreativiti anak2
Pastikan kita tidak menilai ikut perspektif kita. Tambah pulak kalau kita nih jenis cerewet kan nanti terbantut perkembangan anak2. contoh bila anak boleh kira dari satu hingga sepuluh, kita puji la dan kita bagi ganjaran walaupun dia mengambilk masa untuk mencapai kemajuan itu.
Semoga apa yg ditulis nih membantu kita sama2 membangunkan pemimpin yg berfikiran positif di masa hadapan ye…salam sayang buat semua…

perkara di bawah boleh di baca jika berminat...

EKONOPEK EXAMO
RM 80 se pek
Kandungan pek à Examo CKM 500 dan Examo CKM 500 Plus
EXAMO-CKM 500 adalah sejenis makanan yang memberikan nutrien untuk saraf bagi memulihkan kesegaran otak. Ia dapat merawat masalah saraf dan mental; takut, cemas, runsing; memberi keyakinan dan membangkitkan semangat. Ia dapat menguatkan daya berfikir dan mencerdaskan akal serta membaiki daya tumpuan; menghapuskan letih lesu, serabut fikiran dan kelesuan otak.EXAMO-CKM 500 juga merupakan makanan berzat mengandungi nutrien biokimia yang menyuburkan otak dengan menggalakkan pertumbuhan ramisaraf aksosomatik dan aksodendritik pada sel neuron otak. Rumusan EXAMO-CKM 500 mengandungi garam tisu biokimia triturat Kalsium Posfat, Kalium Posfat dan Magnesium Posfat dalam juzuk yang tetap.
Rencana Ringkas Tindakan

EXAMO-CKM 500 Tubuh yang sihat dan bertenaga boleh melakukan pelbagai kerja. Apabila tenaga dibelanjakan, maka kian berkuranglah tenaga itu. Bila mana tenaga berkurangan, timbullah keadaan-keadaan seperti:
- Lesu
- Lemah
- Mengantuk
- Sengal otot dan sendi
- Lapar dan Dahaga
- Marah – Marah
- Tidak dapat meneruskan kerja
KENALI PERMASALAHAN OTAK DAN RAWATANNYA
Adakah anda atau anak and mengalami kebuntuan fikiran, payah hafalan, lembab berfikir,pelupa, pemalas serta emosi terganggu? Sekiranya ini berlaku, sudah tentulah prestasi pembelajaran akan turut terganggu. Keadaan tersebut bukanlah sesuatu yang diminta atau keadaan semulajadi bagi setiap orang.
Faktor pemakanan menyumbang hampir 100% kepada keadan cemerlang atau merosotnya prestasi minda. Pastikan anda tidak mengambil pemakanan neurotoksik yang berlebihan seperti aiskrim, cuka, asam dan ubat dadah.
Anda juga harus menghentikan aktiviti gegaran otak seperti menanduk bola atau menghantuk kepala. Keadaan ini akan mengganggu proses pertumbuhan rami saraf dendrit dan dendron bagi tujuan penyimpanan maklumat.
Usia yang meningkat juga mempengaruhi penurunan kualiti minda. Dengan pengambilan Examo CKM 500, masalah kurang daya ingatan dapat diatasi. Disamping pengambilan neurofilik yan dicadangkan seperti kekacang, kismis, tamar, anda akan merasai perbezaan yang amat ketara kepada kualiti minda anda.
Fikiran akan kembali cergas, bersemangat, rajin serta daya tumpuan yang meningkat. Cubalah dan rasainya sendiri.
KENAPA OTAK MEMERLUKAN MAKANAN ?
- Pertumbuhan Sel Otak
- Tenaga Berfikir
- Perkembangan minda dan Sahsiah
- Mencegah dan Merawat Penyakit Otak, Fikiran dan Perasaan(termasuk tingkah laku)
- Kesihatan Otak, Akal & Perasaan
KATEGORI PEMAKANAN DAN OTAK
1. NEUROFILIK
Kumpulan makanan yang diperlukan otak untuk tenaga berfikir, pertumbuhan dan perkembangan minda, kesihatan dan pencegahan penyakit yang berkait dengan otak, fikiran dan perasaan.
- Mencergaskan fikiran
- Menimbulkan kerajinan
- Mencerdaskan akal
- Meningkatkan kreativiti
- Meneguhkan ingatan
- Menambah daya tumpuan
- Menghilangkan keresahan, runsing dan takut
- Menaikan semangat
- Menjauhkan kebosanan
Pemakanan Neurofilik
- Ikan
- Kekacang dan kekeras: kacang soya, kacang tanah, kacang hijau, kacang pis, kacang pistacio, badam
- Bijirin seluruh : barli, gandum, berak tumbuk, jagung
- Sayur-sayuran : lobak merah, daun saderi
- Sayur-sayuran hijau
- Buah-buahan : limau, mangga, pisang, betik
- Kismis
- Kurma
- Susu dan makanan drp susu : keju, yogurt
- Gula semula jadi : gula merah, gula melaka
- Koko & coklat
- Belalang
- Minyak sayuran : minyak kacang soya, minyak jagung, dan minyak bunga matahari
- Beras warna coklat/perang
- Roti mil putih
- Madu lebah
- Makanan laut mengandungi iodine : kerang & siput
- Minyak Ikan
- Telur
- Examo CKM 500( Nutrien otak rumusan Prof. Dr Azizan Ismail)

2. NEUROTOKSIK
Kumpulan makanan yang tidak diperlukan otak kerana boleh meracun otak, minda dan fikiran sambil menimbulkan kerosakan pada otak, menjejaskan fikiran berfikir dan melemahkan ingatan serta mengganggu perasaan. Mendatangkan Kesan Buruk Kepada Otak dan Saraf
Menimbulkan keadaan : Mengantuk, malas, iritasi dan alergi, keresahan, lemah ingatan, lembab berfikir, payah hafalan, kedunguan, gangguan emosi, tingkah laku dan perangai.
Pemakanan Neurotoksik
- Aiskrim
- Air klorin
- Cuka, asam, jeruk
- Biji & ulam pucuk gajus
- Biskut & kek
- Buah pala
- Garam : sederhana munasabah
- Gula : berlebihan
- Makanan ringan : gula-gula, asam masin, keropok snek
- Kopi & The
- Makanan alergi : sotong, udang, ketam, belacan
- Makanan masak berminyak
- Rokok, dadah dan ubat dadah.
*** Untuk menghilangkan masalah-masalah tersebut, tenaga perlu dipulihkan.
BAGAIMANA HENDAK MEMULIHKAN TENAGA ?
Mengikut kajian ada 3 cara bagi memulihkan tenaga, iaitu:
Memberi semangat dan perangsang
Memberi semangat dan perangsang Seseorang pelumba lari jarak jauh (Marathon) akan menjadi letih tidak bermaya selepas berlari beberapa kilometer, tetapi apabila diberi perangsang dengan tepukan orang ramai bertambahlah semangat dan kekuatannya untuk meneruskan larian. Demikian juga galakan perangsang yang diberikan oleh penonton dan penyokong kepada satu pasukan bolasepak akan dapat menimbulkan tenaga baru pasukan itu dan meneguhkan semangat juangnya.
Beristirahat
Beristirahat Setelah banyak bekerja seseorang akan terasa letih dan tidak bermaya. Dengan cara beristirahat tenaga yang hilang akan dapat dipulihkan. Selepas beristirahat bolehlah ia meneruskan kerja.
Makan dan minum
Makan dan minum Makan dan minum boleh memulihkan tenaga yang dibelanjakan semasa bekerja. Apa yang harus dimakan? Yang harus dimakan ialah benda-benda yang boleh memberi tenaga seperti gula, nasi, kanji, bubur gandum, teh dan sebagainya.
DEMIKIAN PULALAH HALNYA DENGAN OTAK
Otak yang sihat dan bertenaga boleh melakukan kerja seperti berfikir dan mengingat. Bila otak melakukan kerja-kerja ringan seperti membaca, mengira mudah dan menulis, ia cuma melibatkan penggunaan tenaga yang sedikit sahaja. Bila mana pula ia melakukan kerja-kerja berat seperti membuat analisis-analisis, merangka strategi dan sebagainya maka sudah tentulah banyak tenaga yang digunakan. Bila tenaga otak telah digunakan, maka kian berkuranglah tenaga itu. Apabila tenaga itu berkurang, maka timbullah keadaan-keadaan seperti:
- Perasaan gementar, cemas dan bimbang
- Bersifat pesimis dan bersikap negatif
- Kurang keyakinan terhadap diri sendiri
- Selalu letih dan tidak bertenaga
- Sering diganggu kesedihan tidak menentu
- Serabut fikiran dan kelesuan otak
- Lemah daya berfikir dan rasa malas
- Mudah lupa dan rasa jemu
- Kurang daya tumpuan
BAGAIMANA HENDAK MEMULIHKAN TENAGA OTAK ?
Seperti juga tenaga fizikal, ada 3 cara bagi memulihkan tenaga otak, iaitu:
Memberikan semangat dan perangsang
Memberi semangat dan perangsang Seseorang yang menggunakan psikologi dapat menolong membaiki prestasi murid-muridnya denga kata-kata perangsang, seperti, “Jangan putus asa. Cuba lagi. Saya yakin kamu boleh berjaya”. Seorang ayah menasihati anaknya dengan kata-kata, “Ayah faham matapelajaran ini susah sedikit, tetapi setiap yang susah itu, sudah pasti ada jalan mengatasinya” . Kata-kata perangsang begini boleh membuat anaknya itu bersemangat kembali dan terus maju. Tetapi masalahnya, sampai bilakah seseorang itu mengharapkan diberi semangat dan perangsang oleh orang lain? Semangat dan perangsang seharusnya datang dari dalam diri sendiri.
Beristirahat
Beristirahat Bila sudah banyak bekerja menggunakan otak, dengan beristirahat akan dapat memulihkan sedikit tenaga otak itu. Tetapi hasil kajian menunjukkan otak terpaksa terus bekerja walaupun tubuh dalam keadaan rehat. Menurut penyelidikan yang dijalankan oleh Prof. D. Samuel dan rakan-rakannya dari Institut Weismann di Israel, di dapati pada satu-satu ketika, otak melakukan antara 100,000 hingga 1,000,000 tindak balas elektrokimia. Oleh itu otak sebenarnya kurang dapat berehat walaupun tubuh berehat.
Makan dan minum
Makanan Seperti juga dengan tubuh, tenaga otak pun boleh dipulihkan dengan makanan. Makanan otak digelar nutrien saraf. Apakah nutrien saraf yang dapat memulihkan tenaga? Jawapannya akan diberikan kemudian nanti. Pendapat orang Ada orang berpendapat, kecerdasan akal seseorang bergantung pada bilangan sel neuron di otak. Dengan kata lain, kalau otak itu banyak sel neuron, maka cerdaslah orang (tinggi I.Q) orang itu. Dan kalau sedikit neuron,maka kurang cerdaslah (rendah I.Q) orang itu. Adakah benar pendapat ini? Pendapat itu adalah salah.
KECERDASAN AKAL
Kecerdasan akal (I.Q) seseorang tidak bergantung pada bilangan sel neuron di otak. Saintis menganggarkan terdapat antara 12,000 juta hingga 15,000 juta sel neuron dalam sesebuah otak. Prof. Pyotr Anokhin dari Rusia dan rakan-rakan penyelidikannya mendapati bilangan neuron bukanlah faktor yang menentukan tinggi atau rendahnya tahap kecerdasan akan seseorang.
Menurut penyelidikan Prof. Pyotr Anokhin, yang mempengaruhi kecerdasan akan seseorang ialah jumlah hubungan (connections) yang dibentuk oleh ramisaraf dendrit (dendritic fibres) di neuron. Otak yang cerdas ialah banyak membentuk hubungan atau jalinan di antara ramisaraf-ramisaraf dendrit. Untuk membentuk hubungan atau jalinan yang banyak, otak itu mestilah mempunyai banyak ramisaraf. Beruntunglah orang yang mempunyai banyak ramisaraf dendrit, sebab akalnya cerdas.
Bagaimana dengan orang yang kurang cerdas? Bolehkah digalakkan pertumbuhan ramisaraf dendrit otak?
Jawabnya: BOLEH
Kajian Prof. Mark Rosenweig dari U.C.L.A dari Amerika Syarikat, menunjukkan ramisaraf dendrit boleh digalakkan pertumbuhannya. Samalah halnya dengan pokok yang boleh menggalakkan ranting-rantingnya tumbuh dengan memberikan zat makanan dalam bentuk baja, maka ramisaraf dendrit yang menyerupai ranting-ranting pokok itupun boleh digalakkan tumbuh subur dengan memberikan zat makanan yang disebut nutrien saraf. Nutrien saraf merupakan zat khusus untuk tujuan menggalakkan ramisaraf dendrit tumbuh subur.
Menurut penyelidikan Dr. W.H. Schuessler, seorang pakar biokimia bangsa Jerman menyatakan bahawa saraf di otak memerlukan beberapa nutrien atau zat tertentu untuk dapat berfungsi dengan sempurna. Nutrien atau zat yang sesuai untuk otak ialah jenis garam tisu biokimia.
Setelah menjalankan kajian mengenai fungsi otak dan hubungannya dengan makanan, maka Prof. Dr. Azizan Hj. Ismail telah berjaya merumuskan sejenis rumusan biokimia istimewa untuk otak yang diberi nama EXAMO-CKM 500. EXAMO-CKM 500 adalah zat atau nutrien yang dapat menyuburkan otak. EXAMO-CKM 500 dirumus mengandungi nutrien saraf Kalsium Posfat, Kalium Posfat dan Magnesium Posfat yang merupakan zat penggalak bagi menyuburkan pertumbuhan ramisaraf dendrit neuron otak. Di samping itu, EXAMO-CKM 500 adalah merupakan nutrien saraf yang diperlukan untuk memulihkan tenaga otak bagi mendapatkan kesempurnaan fungsi otak, berfikir, mengingat dan sebagainya.
AKTIVITI OTAK
Semua aktiviti otak berfikir, mengingat, menyimpan maklumat, merenung dan mengkaji masalah, menumpu perhatian dan lain-lain adalah proses hasil tindakbalas elektrokimia.
Dari situ kita boleh faham bahawa, untuk melakukan sesuatu aktiviti mental, otak memerlukan bahan kimia bagi menimbulkan impuls elektrik yang berlari melalui ramisaraf dendrit neuron dan akson. Sama halnya dengan sebuah bateri.
Ketahuilah, EXAMO-CKM 500 membekalkan bahan kimia yang diperlukan itu. Sama seperti baja untuk pokok yang mesti dirumus menurut keperluan optimum pokok, demikianlah juga EXAMO-CKM 500 dirumus istimewa bagi memenuhi keperluan otak untuk tujuan mendapatkan kesan baik paling maksimum. EXAMO-CKM 500 adalah dijamin paling berkesan, suci dan halal.
Ia tidak mengandungi dadah dan dengan itu tidak boleh mendatangkan kesan sampingan, tidak membahayakan kesihatan, tidak menimbulkan ketagihan. EXAMO-CKM 500 telah diujikaji oleh pihak Jabatan Kesihatan dan Keselamatan Masyarakat di England (Department of Health and Society Security, England).
EXAMO-CKM 500 selamat untuk kegunaan semua peringkat sama ada bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa dan juga ibu yang hamil. Para saintis mendapati bahawa otak manusia mengadungi antara 12,000 juta hingga 15,000 juta sel otak, neuron yang berfungsi. Setiap hari beribu-ribu sel di dalam tubuh dan otak akan mati. Sel-sel tubuh yang mati akan diganti dengan sel-sel baru. Tetapi sel-sel otak (neuron) yang mati tidak akan diganti dengan sel-sel baru.
Ketahuilah menurut kajian, zat Kalium Posfat dan Magnesium Posfat bertindak melambatkan kematian sel-sel otak ini. Di dalam EXAMO-CKM 500 kesemua ramuan diperbuat daripada bahan-bahan bersih lagi suci mengikut The British Homeophatic Pharmacopoeia dengan menggunakan kaedah triturasi. Triturasi adalah kaedah pembuatan paling saintifik yang menghasilkan nutrien yang mudah cerna. Sejak dipasarkan kepada umum pada tahun 1983 EXAMO CKM 500 telah mendapat sanjungan dan banyak digunakan oleh kanak-kanak tadika, penuntut sekolah, kolej dan universiti sama ada dalam negeri mahupun luar negeri.
Kesan Kegunaan
Meningkatkan kecerdasan akal Penyelidikan Prof. Pyotr Anokhin, kecerdasan bergantung pada kesuburan pertumbuhan ramisaraf dendrit neuron. EXAMO-CKM 500 merupakan baja penyubur.
Memulihkan tenaga mental Tenaga mental dalam bentuk elektrik. Sumber bekalan elektrik otak daripada kimia. Neurotransmisi melibatkan neurotransmiter yang terdiri daripada ion-ion K, Mg, Na, Ca, Cl, dll.
Membasmi masalah lupa Lupa terjadi apabila maklumat yang diperlukan pada waktu itu tidak dapat dikeluarkan daripada simpanan. Fenomena kesesakan lalulintas maklumat dalam otak. Perlu ada laluan maklumat baru dan banyak…perbanyakkan siratan ramisaraf dendrit.

Lain-lain kegunaan
- Dapat membantu semua masalah yang melibatkan otak dan saraf:
- Payah tidur
- Migrain
- Lelah
- Kanak-kanak degil
- Orang pendiam, malu, takut dan pemarah.
- Gangguan mimpi-mimpi gerun
- Pesakit jiwa atau mental

Memperkenalkan rumusan nutrien untuk menyuburkan keupayaan akal, serta memulihkan gangguan dan kelemahan saraf otak. EKONOPEK EXAMO yang terdiri daripada gandingan rumusan biokimia EXAMO CKM-500 dan rumusan homeopati EXAMO CKM-500 PLUS, adalah amat sesuai untuk kanak-kanak sekolah terutama sekali yang bakal mengambil peperiksaan.

Jangan persiakan keupayaan dan masa depan anak-anak anda yang masih di bangku sekolah. Bertindak sekarang ketika mereka masih muda. Dapatkan EXAMO CKM-500 bersama EXAMO CKM-500 PLUS di dalam satu kotak EKONOPEK EXAMO yang menjimatkan

Kesesuaian:
Semua peringkat. Istimewa bagi yang sedang belajar dan membuat persiapan untuk menghadapi peperiksaan

Cara Makan:
- Dikemam dalam mulut
- 1 biji bagi Bayi (kurang 1 tahun)
- 2 biji kanak-kanak (1-7 tahun)
- 3 biji kanak-kanak (7-14 tahun)
- 4 biji Dewasa (14 tahun keatas)
Tambahan info : bila hampir peperiksaan galakkan anak makan 3 x sehari Examo CKM 500, 2 x seminggu Examo Plus & Mat Sa. Insya Allah membantu anak-anak anda.



salam,
YM : sitisifir10
0199147161

Thursday, September 21, 2006

Puas makan anggur


Di Mesir memang puas makan buah2han,sekarang ni musim buah anggur,anggur,murah dan macam2 jenis.Sekilo tak sampai 1 rm m'sia.Paling sedap namanya Banaty sangat manis dan tak berbiji.
Suatu hari pada cuti minggu ,saya pernah menziarahi kawan2 di kampung Aga,Mansurah.
Di situ masuk ladang anggur ,kami pun dijamu makan buah anggur makanlah sepuas2nya anggur disitu,Sehingga nak balik pun mereka bekalkan berkilo2 anggur,kalau tak silap 16 kilo.Banyaknyerrr,tapi anggur tak boleh makan banyak2 nanti jadi macam kepala professor,rambut gugur......b_t_k

Wednesday, September 20, 2006

Balik habis..alfun mabruk


kami bertolak ke Airport kaherah,dari Mansurah jam 8.30 am ,sampai di Airport lebih kurang 11.30.Penuh sesak dgn arab2 yang hendak ke saudi Umrah,dan ke kanton urusan bisness sebagaimana dimaklumkan .
Jadi kita pun bergegas ke balai berlepas takut kalau2 ada masalah timbangan,
timbangan yg dibenarkan 40kg shj,tapi last2 minit timbang hampir 60 kg .
Dgn berkah hizib masyasyiah Ayah Mie dibacakan sepanjang perjalan alhamdullilah semua berjalan lancar dgn izin dan pertolongan Allah swt.
Sepanjang perjalanan ternampak kereta "accident"teruk juga,remuk kat depan.Macamanalah orang kat dalam tu yerk.
ajal dimana-mana naik flight pun macam2 berita kita dengar terhempas sana sini.

Selalu ke Mator hantar kawan-kawan balik,yang kita ni terhegeh2 tak balik2 lagi.
Memang nak balik pun,tunggu dah settle semua sijil muakatah dan asliah.
Yang kat Malaysia x sabar2 tunggu :)

Kawan2 yang dah balik tu jgn lupa pulak contact kita disini...

Tuesday, September 19, 2006

Pos barang


Hari ni pos barang dan kitab,6 kotak semuanya.Jangkaan sampai sebulan lebih.Hari ni hampir 300 lebih kotak dikumpulkan mengikut maklumat FBI :).
3 orang arab tidak termasuk pemandu,naik turun tingkat 5 mengusung kotak2 tersebut .
kuat betul diorang ni,memang tak peliklah makcik2 arab junjung tong gas sambil beli sayur kat pasar,kalau buat kat malaysia mesti masuk malaysia books record....hehe
Dulu masa mula2 sampai memang pelik kenapalah ketuk2 tong gas kuat2,rupanya pak arab ni jual tong gas.ting tong ting tong...sakit telinga dibuatnya.
Pastu tengok jiran menjerit2 "ya anabib,ya anabib"tapi kalau budak mesia pulak kelakor bunyinya ,"Ya Ammu ,umbubah,Umbubah"Wahai pakcikku tong gas tong gas "
Selepas menjerit memanggil pakcik gas berhentilah brek dgn kaki jer ,kekadang ada yang haus tapak kasut...maklumlah menjaja tong gas dgn basikal jer..6 tong sekali bawak kiri 3 kanan 3.Pastu dia pulak menjerit kat bawah "awak tengok basikal aku, aku pikul gas naik atas"takut kena curi basikal kesayangan dia.
Selepas dia pasang tong gas tu...dia testlah dapur gas tu.masa dia test tu kena jauh2 sikit takut meletup :) mana taknya dia test dgn mancis jer.
Jauh perjalanan luas pengalaman ..

Puasa di Mesir


Buatlah ibadah sepanjang hayatmu, kerana sebaik-baik bekalan yang akan kita bawa adalah ketakwaan kepada Ilahi....''


Rasulullah sabdanya bermaksud:-
''Seandainya umatku tahu tentang keutamaan dan keagungan bulan Ramadhan pasti mereka akan berharap-harap agar tahun itu menjadi bulan Ramadhan kesemuanya. Ini adalah kerana perkara-perkara kebaikan terhimpun, ketaatan diterima, doa diperkenankan, dosa diampunkan dan syurga pula merindui mereka''.

"Sesiapa yang tidak berpuasa sehari dalam bulan Ramadan tanpa keuzuran yang diizinkan Allah, kemudian dia berpuasa sepanjang hayat untuk menggantikan puasa di bulan Ramadan, maka nilai dan ganjarannya tidak akan sama."



Puasa di Mesir
Kemeriahan berpuasa di Mesir jauh berbeza dengan adat dan budaya disini,mereka menyambut dengan menghiaskan lorong-lorong rumah dan dalam rumah dengan menggantungkan "fanus" iaitu seperti Tanglung dalam pelbagai bentuk cahaya ,warna dan saiz spt Masjid,kubah,kaa'bah,Menara dan lain-lain.

Bermulanya ramadhan segala jenis makanan akan muncul dengan banyaknya seperti jeruk sayur,bawang,karet,timun dan buah zaitun.kuih biskut balah syam ,ka',dll ..manis2 belaka.


Minuman popular yang selalu disediakan di Masjid jus kurma,
Cara membuatnya mudah sahaja kurma dihancurkan dan rendam semalaman dalam air.
sebenarnya banyak lagi antara.Ada yang mencampurkan susu kerbau dan kismis.
Minuman ini banyak khasiat untuk minda ,dan juga sangat berkhasiat lebih-lebih lagi perempuan mengandung kerana ia memberi tenaga dan meningkatkan susu dda.

Dibulan Ramadhan penuntut disini akan mengikuti kelas tafaquh fiddin yang disampaikan oleh Syeikh Nuruddin Al-Banjari yang seolah-olah menjadi program setiap bulan ramadhan.

Restoren-restoren di sini akan ditutup semua tetapi mereka akan menyediakan makanan berbuka puasa secara terbuka untuk sesiapa sahaja yang sempat dan singgah disitu .

Kadang-kadang berlaku juga bertengkaran kecil kerana arab ni memang suka berebut-rebut tempat,kalau mereka tak buat macam tu makan pinggan jer lahh.:))

istimewa untuk kami disini kami x perlu berebut-rebut jika mereka nampak kami ramai ,mereka cepat-cepat buka meja baru.....Bagusnyer diorang ..


Saya dan kawan-kawan pernah ke restoren Ayam bakar disitu pemilik restoren itu memang sepanjang bulan ramadhan menyediakan ayam bakar yang enak,setiap org dihidangkan setengah ekor ayam,nasi minyak,sup tomato + sayur.Makan free.....

Sepanjang ramadhan tidak putus-putus jemputan berbuka puasa dari Pak Arab sehingga Pelajar kita susah hendak menolak jemputan mereka kerana menjaga hati masing-masing maka kami terpaksa membuat kumpulan tukang makan hehe.

Tentulah mereka kecik hati,mana taknya.Mereka sanggup menyediakan 3,4 biji van kekadang mini bus semata-mata meraikan pelajar disini.

Kemudian disana makanan sangatlah mewah,ikan bakar sepinggang seorang bukan seekorrrr. sekilooooo.ayam seekor seorang ,nasi lagi,buah .daging sup ...rasa nak pecah perut :))

Perut-perut orang malizi ni kecik2 jerr .dipaksa-paksa makan jugak.

kemudian selepas makan mereka bagi bantuan seperti kelengkapan asas dapur,minyak masak,gula beras,makaroni dan macam2 ada untuk setiap rumah...


Memang arab-arab sini berlumba-lumba menyalurkan sedekah dan zakat kepada kami disini.samada dalam bentuk makananan dan fulus.

Oleh kerana itu kami disini sebulan dapur tak berasap,tapi makin bertambah makanan adalah.

kalau di Masjid-masjid memang sudah maklum,berduyun-duyun orang datang.

Masjid amr al-As memang setiap tahun melimpah ruah kerana imam Syeikh MOhammad jibril bacaannya merdu memukau,menyentuh hati-hati jemaah ,sewaktu solat terawih mereka boleh tersedu-sedu menangis dan bertambah kuat lagi jika dibacakan tentang azab neraka.

Kita yang banyak dosa kenapa tidak boleh menangis seperti mereka?Ramai yang kata sebab mereka faham isi kandungan dan menghayati dan muhasabah dlm solat mereka.

Tersangat2lah untung kepada mereka yang memahami dan mahir bahasa arab,Sama-samalah kita menguasai bahasa arab semampu yang boleh..insyallah..

okeylah kawan-kawan kita kongsi cerita sama-sama mungkin ada yang lebih menarik di sana...

Sunday, September 17, 2006

Lembutkan hati dengan berzikirullah

Fadhilat Berzikir

Hafiz ibnu Qaiyim R.A. adalah seorang ulama hadis yang termashur, di dalam
risalah Al-Wabil beliau menggariskan beberapa kelebihan berzikir antaranya:

* Zikir menjauhkan syaitan dan melemahkan kekuatannya
* Zikir menyebabkan Allah redha
* zikir menjauhkan dukacita daripada hati manusia
* zikir menggembirakan hati
* zikir menguatkan badan dan menyeronokan sanubari
* zikir memurahkan rezeki
* zikir adalah sinaran hati dan muka
* zikir adalah membawa orang yang berzikir itu kepada kehebatan dan
kegagahan yakni dengan memandang wajahnya seseorang merasa gentar
* zikir melahirkan cinta sejati kepada Allah kerana cinta itulah roh
islam, jiwa agama, dan sumber kejayaan dan kebahagiaan. Zikrullah itu
merupakan pintu cinta Ilahi.
* zikir adalah mendatangkan hakikat Muraqabah dan Muraqabah itu
membawa seseorang kepada martabat ihsan. Dengan adanya martabat ihsan maka
manusia dapat beribadat kepada Allah dalam keadaan yang seolah-olah ia melihatNya
* Zikir membawa seseorang kepada penyerahan diri dengan
sebulat-bulatnya kepada Allah. Dengan ini lama kelamaan maka setiap urusan
dan dalam setiap keadaan Allah menjadi pelindung dan pembantu baginya.
* Zikir adalah membawa seseorang kepada Takarrub (mendekatkan diri)
kepada Allah. Jika zikir itu bertambah banyak maka dengan sendirinya ia
bertambah dekat kepada Allah dan semakin bertambah lalai daripada berzikir
maka dengan sendirinya ia bertambah jauh dari Allah.
* Zikir adalah membuka pintu makrifat Allah
* Zikir melahirkan keagungan dan kehebatan Allah dan semangat
merapatkan diri kepada Allah.
* Zikir adalah menyebabkan Allah ingat kepada seseorang yang ingat
kepadanya seperti mana disebutkan di dalam Al-Quran (surah Al Baqarah 151)
"Fazkuruunii azkurkum" ertinya
"kerana itu ingatlah kamu kepadaku, nescaya Aku ingat pula kepada
mu".